zondag 23 september 2012

KNRM Be Traceable

Al jaren staat er op mijn "te doen" lijst het aanbrengen van contactgegevens in mijn zeekajak. John Walta, zeekajakvaarder én opstapper bij de Harlinger KNRM, attendeerde mij op de KNRM actie "Be Traceable". Oorspronkelijk bedoeld voor Kitesurfers, waarvan de KNRM steeds vaker materiaal aantreft waarbij op dat moment niet duidelijk is of de kitesurfer zelf in de problemen is.

Wat is een handige plek? Mijn mobiele nummer al te opzichtig op het dek; weet ik nog niet. Voor mij lijkt een goede plaats van bevestigen in de kuip te zijn, op het schot achter het zitje. Maar misschien is op de peddel ook wel een (extra) alternatief. In ieder geval vergroot je ook de kans dat je verloren gegane uitrusting terug krijgt. Zo drijft er sinds vorig jaar augustus een vierdelige carbon Lendal peddel op de Noordzee die de Engelandvaarders in de nacht verloren hebben. Met zo een sticker had ik misschien wel vernomen waar die ooit aangespoeld is... (+316...)

De degelijke stickers kun je gratis (per twee) hier aanvragen. Of mogelijk afhalen bij een KNRM station bij jou in de buurt. Natuurlijk stelt de KNRM donaties altijd op prijs en als je als zeekajakvaarder nog geen "Redder aan de Wal" bent is dat misschien nu een goed moment om dat gelijk te regelen.

Je kunt natuurlijk op andere wijze jouw uitrusting kenmerken. Bij mij is dat in al die jaren er niet van gekomen en ik heb ook wel gezien bij anderen dat identificaties toch wel snel loslaten of slecht leesbaar worden. Deze stickers zouden daar geen last van hebben.