Nigel Dennis organiseert jaarlijks een bijeenkomst van dealers en ambassadeurs om feedback te krijgen over (mogelijke) nieuwe ontwikkelingen en lange termijn ervaringen. De meeste dealers zijn zelf zeer gepassioneerde zeekajak vaarders en (internationale) British Canoeing zeekajak instructeurs.
Vooral bij het voorstellen en bespreken van 'veranderingen' komt de mix van internationale praktijkervaring goed van pas. Van de positie van een schroefje tot aan een nieuw zeekajak model. Ook dingen die stuk kunnen gaan. Door de internationaal gedeelde feedback zul je van ons niet zo snel horen 'je bent de eerste klant die dat overkomt'. Het wordt dan onder garantie opgelost en de fabriek krijgt concrete feedback waarmee ze het productieproces kunnen aanpassen.
Echo
Eila Wilkinson had een paar jaar geleden als speciale wens een PilgrimExpedition laten maken met een lager dek voor een voor haar nog beter bootcontact. Iedereen van haar postuur die in haar kajak ging zitten wilde plots ook zo een kajak. Er ontstond een 'trend' waar de fabriek wel aan kon voldoen maar niet zo blij mee was vanwege het vele extra werk om deze aanpassing te doen. Willen 'we' nu wel of niet een officieel nieuw zeekajak model? Deze week introduceerde Nigel Dennis officieel de verlaagde uitvoering van de PilgrimExpedition. Op de foto staat nog de 'werknaam' PilgrimLV en zal Echo gaan heten.
Bij Sea Kayaking UK is veel mogelijk zonder dat dit leidt tot een hogere prijs voor de klant. De bekendste voorbeelden zijn kleurkeuze en 'schot op maat'; geen enkel probleem en geen meerkosten. Af en toe krijgen we verzoeken die zeer sterk afwijken van wat bij SKUK gebruikelijk is. In overleg kijken we dan wat mogelijk is. Ook die klantervaringen en wensen worden gedeeld met SKUK en daarmee is de cirkel rond.
Ontwikkelingen hebben zich bewezen in de (extreme) praktijk en die niet alleen leuk staan in een reclametekst of 'glimmmend in de winkel'.
In het voorjaar van 2018 willen we weer een demo weekend organiseren.
woensdag 27 september 2017
donderdag 21 september 2017
Examentijd
Het najaar is de tijd om je kajak seizoen af te sluiten met een test om voor jezelf vast te leggen hoe goed je dit jaar bent geworden. Voor Toervaren is er daarom dit weekend de Veluwe Rally.
Voor Zeevaren kun je het seizoen mooi afsluiten met een examenweekend. Op 4 en 5 november organiseren wij, Zeekajak.NL, een examenweekend waarbij je examen kunt doen in Kajak Veiligheid (KVT) en Zeevaardigheid (ZV).
De testen
In de Kajakveiligheid Test laat je zien hoe goed je jezelf en andere mensen kunt redden. Dat redden bestaat uit slepen, weer in de kajak komen en zwemmen. En daarnaast ook redden van mensen die bewusteloos zijn, bijna verdronken zijn, onderkoeld of ziek zijn. Allemaal heel belangrijke zaken als je met meerdere mensen gaat kajakvaren. Niet alleen op zee, maar ook op binnenwater. De test is eigenlijk één grote oefening, totdat je het goed doet. Het is wel handig als je de oefeningen op en in het water al geoefend hebt.
Zeevaardigheid is de test waarbij je laat zien dat je t/m windkracht 4 Bft veilig met een groep mee kunt varen. In die omstandigheden kun je goed je kajak beheersen en zal je niet snel omslaan, ook in bijbehorende golven en branding niet. En mocht je toch omslaan dan eskimoteer je of zet een andere ZV-vaarder je weer snel in de kajak. Deze test is eigenlijk één grote dagtocht, waarbij wij je in alle situaties brengen die je bij windkracht vier zou kunnen tegenkomen. Voorwaarde is dan ook dat er ergens voldoende branding staat.
Voorvereisten
Om KVT-test te doen moet je al je KVA diploma hebben. Dat KVA diploma kun je niet tijdens het weekend halen. Wel organiseren wij nog 3 trainingsweekenden waarbij je dat kunt behalen.
Om ZV-examen te mogen doen moet je KVA en KVT hebben; KVT mag je ook tijdens het weekend nog halen. Bij het ZV-examen hoort ook een theorie-examen. Als je dat nog niet gehaald hebt kun/moet je dat op het weekend doen. Je kan ook ZV-theorie-examen doen als je alleen KVT-examen doet. Bij het ZV-examen horen nog meer voorvereisten. Je moet ook 5 zeetochten hebben gevaren en allerlei omstandigheden tegen gekomen zijn.
Bij beide examens hoort een verplichte uitrusting, zie hiervoor de WSV-eisen, te vinden via onze website.
Organisatie
We gaan twee dagen varen, zaterdag en zondag. Welke dag we welk examen doen weten we pas op zaterdagmorgen. Als er op zaterdag te weinig branding is doen we KVT in de hoop dat er op zondag wel branding is. Als er dan zondag ook geen branding is dan gaan we een tocht varen waarbij we toch ook veel oefenen.
We verwachten dat je allebei de dagen meedoet. Als je al KVT hebt verzinnen we wel moeilijkere reddingen voor jou. Doe je geen ZV-examen dan ga je als proefkonijn mee, om te proeven van het examen.
Op zaterdagavond is ZV-theorie-examen of het landgedeelte van KVT. Dit afhankelijk van de inschrijvingen. We slapen in een huisje dat weekend.
Kosten
De kosten zijn 120 euro per persoon per weekend. Dat is ons normale weekend tarief, alleen zijn er nu twee instructeurs aanwezig. Het huisje zal ongeveer 21 euro pp per weekend kosten, van vrijdagmiddag t/m maandagmorgen.
Website
Kijk op de Kalender van onze website voor inschrijven en informatie.
Voor Zeevaren kun je het seizoen mooi afsluiten met een examenweekend. Op 4 en 5 november organiseren wij, Zeekajak.NL, een examenweekend waarbij je examen kunt doen in Kajak Veiligheid (KVT) en Zeevaardigheid (ZV).
De testen
In de Kajakveiligheid Test laat je zien hoe goed je jezelf en andere mensen kunt redden. Dat redden bestaat uit slepen, weer in de kajak komen en zwemmen. En daarnaast ook redden van mensen die bewusteloos zijn, bijna verdronken zijn, onderkoeld of ziek zijn. Allemaal heel belangrijke zaken als je met meerdere mensen gaat kajakvaren. Niet alleen op zee, maar ook op binnenwater. De test is eigenlijk één grote oefening, totdat je het goed doet. Het is wel handig als je de oefeningen op en in het water al geoefend hebt.
Zeevaardigheid is de test waarbij je laat zien dat je t/m windkracht 4 Bft veilig met een groep mee kunt varen. In die omstandigheden kun je goed je kajak beheersen en zal je niet snel omslaan, ook in bijbehorende golven en branding niet. En mocht je toch omslaan dan eskimoteer je of zet een andere ZV-vaarder je weer snel in de kajak. Deze test is eigenlijk één grote dagtocht, waarbij wij je in alle situaties brengen die je bij windkracht vier zou kunnen tegenkomen. Voorwaarde is dan ook dat er ergens voldoende branding staat.
Voorvereisten
Om KVT-test te doen moet je al je KVA diploma hebben. Dat KVA diploma kun je niet tijdens het weekend halen. Wel organiseren wij nog 3 trainingsweekenden waarbij je dat kunt behalen.
Om ZV-examen te mogen doen moet je KVA en KVT hebben; KVT mag je ook tijdens het weekend nog halen. Bij het ZV-examen hoort ook een theorie-examen. Als je dat nog niet gehaald hebt kun/moet je dat op het weekend doen. Je kan ook ZV-theorie-examen doen als je alleen KVT-examen doet. Bij het ZV-examen horen nog meer voorvereisten. Je moet ook 5 zeetochten hebben gevaren en allerlei omstandigheden tegen gekomen zijn.
Bij beide examens hoort een verplichte uitrusting, zie hiervoor de WSV-eisen, te vinden via onze website.
Organisatie
We gaan twee dagen varen, zaterdag en zondag. Welke dag we welk examen doen weten we pas op zaterdagmorgen. Als er op zaterdag te weinig branding is doen we KVT in de hoop dat er op zondag wel branding is. Als er dan zondag ook geen branding is dan gaan we een tocht varen waarbij we toch ook veel oefenen.
We verwachten dat je allebei de dagen meedoet. Als je al KVT hebt verzinnen we wel moeilijkere reddingen voor jou. Doe je geen ZV-examen dan ga je als proefkonijn mee, om te proeven van het examen.
Op zaterdagavond is ZV-theorie-examen of het landgedeelte van KVT. Dit afhankelijk van de inschrijvingen. We slapen in een huisje dat weekend.
Kosten
De kosten zijn 120 euro per persoon per weekend. Dat is ons normale weekend tarief, alleen zijn er nu twee instructeurs aanwezig. Het huisje zal ongeveer 21 euro pp per weekend kosten, van vrijdagmiddag t/m maandagmorgen.
Website
Kijk op de Kalender van onze website voor inschrijven en informatie.
donderdag 31 augustus 2017
British Canoeing
De Britse kanobond (British Canoe Union) heeft recentelijk haar naam gewijzigd in British Canoeing. Verandering van naam, maar geen verandering van visie op (zee-)kajakvaren. Of toch wel?
Decennia lang is BCU internationaal een begrip. Veel landen hebben bij het opzetten van hun eigen opleidingensysteem een voorbeeld genomen aan de BCU. Zo ook Nederland.
Een stukje historie
In de jaren zeventig werden door Peddelpraat en de Nederlandse Kano Bond de britse vaardigheidseisen overgenomen. Voor zeekajakvaren werd het iets aangepast voor de Nederlandse situatie. Sea Proficiency werd Zeevaardigheid. De omstandigheden die nodig waren voor Advanced Sea Proficiency werden niet reëel verondersteld voor de Nederlandse situatie en werd iets 'afgezwakt' tot Zeevaardigheid-Extra. Heel even was er nog sprake van 'Gevorderde Zeevaardigheid' als één op één antwoord op Advanced Sea Proficiency, maar dat werd nooit ingevuld. ZV en ZVE werden de officiele Nederlandse vaardigheidsdiploma's voor zeekajakvaren.
Voortvaardigheid
De Nederlandse vaardigheidseisen zijn voor het laatst in 2015/2016 grondig herzien. Dit project 'Voortvaardigheid' werd gestart toen er nog de NKB was. De vaardigheidsopleidingen vallen nu onder het Watersportverbond (WSV). Niet geheel toevallig zijn er (nog steeds) meer overeenkomsten dan verschillen tussen de Nederlandse en de Britse systeem. (Zee-)kajakvaren is en blijft tenslotte redelijk universeel.
Vaardigheden versus Leiderschap
Tijdens het project 'Voortvaardigheid' was een gedeelde opvatting onder de instructeurs dat veel vaarders na het behalen van hun ZV-diploma zich graag verder willen ontwikkelen met vaardigheden in moeilijker omstandigheden. Maar die hadden helemaal (nog) geen ambitie om tochtleider te worden. Die deden dan wel een ZVE-cursus (voor de ruwere omstandigheden en vaardigheden) maar geen examen. Daarom werden de leiderschapscomponenten in ZVE (terug) aangepast naar 'informeel leiderschap'; varen van tochten met mensen van gelijk niveau.
Tochtleider
Het leiden van tochten met deelnemers van ieder niveau was het domein van de Instructeur. Maar niet iedere tochtleider wil ook instructeur worden. Ziedaar, het WSV diploma 'Tochtleider' was geboren. Tijdens het project 'Voortvaardigheid' werd een blokje getekend, maar niet ingevuld, voor tochtleider op eenvoudig water. Zou het voor de veiligheid niet mooi zijn als mensen die voor hun vereniging tochten op beschut binnenwater organiseren en leiden hier ook goed opgeleid in kunnen worden?
Sheltered, Moderate & Advanced Water Leaders
British Canoeing is bezig met de grootste verandering in de diplomastructuur sinds jaren. Formeel leiderschap wordt (zeer waarschijnlijk) losgekoppeld van vaardigheden. En er komt een diploma voor leiderschap op eenvoudig (sheltered) vaarwater. Leiderschap wordt gekoppeld aan het soort vaarwater (sheltered, moderate, advanced open). 4* en 5* zijn al van naam veranderd, maar nog niet van inhoud.
Het Britse coaching bouwwerk ondergaat ook wijzigingen, maar dat zou te ver voeren voor dit artikel.
Abonneren op:
Posts (Atom)