woensdag 6 juli 2011
Dovemansoren
Van 5 t/m 7 augustus 2011 worden Powerboatraces gehouden bij Den Helder.
Als zeekajakvaarder voel ik mij ten zeerste betrokken bij de natuurwaarden die de Waddenzee biedt. Behalve genieten van de natuur en het zeekajakvaren ligt er ook een duidelijke verantwoordelijkheid bij de zeekajakvaarders (als watersporter) om verantwoord met hun sport om te gaan als het gaat om respect voor de natuur. Zelfs als dat onze vrije beweging over het water beperkt, zoals de afgelopen jaren door uitbreiding van de verboden gebieden in de Waddenzee.
Het is in deze ONBEGRIJPELIJK dat de provincie Noord-Holland een vergunning (voor vijf jaar!), heeft verleend voor dit zeer milieuonvriendelijke evenement Grand Prix of the Sea. Het tart gewoon elk voorstellingvermogen. Een evenement dat ook precedentwerking kan krijgen door een toename van milieuonvriendelijke activiteiten (powerboaten) in dit gevoelige gebied. Nota bene met veel bombarie in 2009 verklaard tot Unesco World Heritage Site. Dit evenement is niet iets waar Noord-Holland trots op kan zijn.
Ik kan slechts gissen hoe extreem geluidsnormen zullen worden overschreden gedurende dit evenement. Bovendien, kijkende naar het korte, bochtige, parcours dicht onder aan de dijk en het publiek, vraag ik mij af of de veiligheids- én milieu-risico's volledig onderzocht zijn; als zo een 'formule-1' powerboat op volle snelheid uit de bocht vliegt (letterlijk). Daar zijn op internet ruim voldoende voorbeelden van te vinden.
Voorts de natuurverstoring in de dagen voorafgaand en erna door alles wat 'power' heeft dat het leuk zal vinden om dicht rond Noorderhaaks te racen. Dit is nu al regelmatig een probleem met jetski's.
De Waddenvereniging heeft een actie op touw gezet. Te laat om er dit jaar iets aan te doen? Het zal niet verbazen dat de zeekajakwereld 'op zijn kop staat'. De vergunning lijkt voor vijf jaar verleend. Het Peddelpraat zeekamp, dit jaar van 30 juli tot en met 7 augustus, kan zich opmaken voor een vertrek uit Noord-Holland, op zoek naar een ander vaargebied.
dinsdag 28 juni 2011
Scheg Update
Een paar jaar geleden kreeg Nico de vraag of er achteraf een scheg in een Romany ingebouwd kon worden. Zijn eerste antwoord was dat de Romany geen scheg nodig heeft. Als grapje had Nico een clubgenoot van de eigenaar nog gezegd dat áls een Romany een scheg nodig heeft, dan in het voorschip. Dat grapje kwam vervolgens bij Axel terecht met de vraag of hij dat kon uitleggen...
Enfin het bleek te gaan om een ware NDK klassieker. Een Romany met serienummer #072. En ook nog eens in vrijwel nieuwstaat, daar de vorige eigenaar de kajak nauwelijks gebruikt had. De huidige eigenaar koos uiteindelijk voor een Explorer en de Romany bleef in de familie. Na het Peddelpraat zeekamp van 2010 kwam de vraag weer langs. Kan er achteraf tóch een scheg in deze Romany ingebouwd worden? Nu werd Axel overtuigd en de belofte gedaan om dat op te pakken.
Om achteraf een scheg in te bouwen zijn er tegenwoordig redelijk eenvoudige kant-en-klare doe-het-zelf oplossingen. Zowel Kari-Tek als Rockpool hebben een schegsysteem die zowel áf fabriek als achteraf ingebouwd kan worden. Het vereist nog wel bekendheid én handigheid met het werken met polyester.
De fabriek heeft het 'makkelijk' omdat ze daar twee componenten superlijmen gebruiken. Helaas zijn die zeer prijzig en niet in kleine hoeveelheden te koop. De Kari-Tek schegbox in Axel's Explorer is uitsluitend gelijmd en die zit er na vier jaar nog in. Vond Axel wel een goed idee voor een duurtest en heeft de box niet (zoals gebruikelijk) ook met glasvezel matjes verstevigd.
Voor deze Romany heeft Axel gekozen voor een Rockpool schegsysteem. Eigenlijk alleen maar omdat de box wat kleiner is dan die van Kari-Tek en zo de pakruimte zo min mogelijk te beïnvloeden. Rockpool heeft wel een 'omgekeerde' schegbediening. Duwen haalt het schegblad op en trekken laat het neer. Kinken van de kabel zou zo niet meer voorkomen. Bij Kari-Tek komt het kinken overigens ook niet meer voor omdat daar een soepeler staal kabel gebruikt wordt...
Bij Rockpool loopt de schegkabel door deze 'omgekeerde' bediening, dan ook eerst naar het achterschip en in een bocht terug naar de schegbox. Wel iets om op te letten bij het inbouwen...
En tja, wil ik wel zagen in deze klassieker in vrijwel originele staat? Een museumstuk? Dat ook weer niet want een NDK zeekajak is gemaakt om mee te varen. Dan toch maar de zaag erin. En anders blijft die vraag maar terugkomen: of er een scheg in kan... De foto's (zie onderstaande dia voorstelling) geven een beeld van de stappen.
Ik heb ervoor gekozen om de schegbox met polyesterhars en glasmat te bevestigen. Hiervoor heb ik voor de zekerheid wat sleuven in de ABS schegbox gefreesd en een ruw oppervlak voor betere hechting.
Bij het zagen in de romp wordt de wapening blootgesteld. Zonder speciale maatregelen kan er water in de wapening trekken. De box dus eerst vastgezet in een vol bed van witte gelcoat. De gleuf in de schegbox werd voorzien van een dunne strip hardboard (meegeleverd) waardoor die niet vol kan lopen met gelcoat en bovendien de box tijdens het werken niet ingedrukt kan worden.
De meeste hoofdbrekens had ik wel met het matje dat in de kiel aan weerszijden van de schegbox gelamineerd moest worden. Dat was 'niet te doen', omdat de mat niet netjes in de vouw bleef liggen, met een kliederboel tot gevolg. Terug naar de tekentafel dus en opnieuw. Het eerste Eureka moment was om de mat eerst met spelden in dubbelgevouwen toestand te houden. Vervolgens de dubbelgevouwen strook met een stokje goed in de kiel te drukken. Spelden eruit en dan? De kans bestaat vervolgens dat het allemaal weer een kliederboel wordt als het matje aan elkaar gaat kleven. Het tweede Eureka moment was om een reststukje lamel ertussen te leggen (zie foto). Wat was het vervolgens super eenvoudig om de hars aan te brengen zonder te kliederen waarbij het stukje lamel als 'deur' werkte.
Welnu de schegbox zit erin. Nu nog alleen de afwerking en de bekabeling. De scheg bediening is die van Kari-Tek (die ook Rockpool én Nigel Dennis gebruikt). De bediening unit is met Sikaflex in de zijnaad aangebracht.
Voltooid! De lengte van de schegbuis was nog even puzzelen zodat de bediening het soepelst loopt. In ieder geval zal de schegbuis via de kiel in de achterpunt geleid moeten worden.
P.S. In deze kajak komt de volledige geschiedenis van Nigel Dennis, Rockpool en Tide-Race samen: "The Romany, designed by Nigel Dennis (= NDK) and Aled Williams (= Tide-Race), manufactured by Webb Custom (= Rockpool)". Deze klassieke Romany heeft nog een ouderwetse kompasuitsparing waar helaas geen kompasjes meer voor te koop zijn.
Naschrift: Zeekajak.NL neemt geen opdrachten aan voor het aanpassen van bestaande zeekajaks, waaronder het inbouwen van een scheg en het verplaatsen van een schot. Het aantal arbeidsuren dat hiermee gemoeid is kan behoorlijk oplopen en deze aanpassingen derhalve 'onbetaalbaar' maken. Een handige doe-het-zelver met een beetje oefening vooraf met het werken met polyester kan dit dan ook beter zelf doen, met een bezoek en uitleg (boek) bij Poly-Service. Deze uitleg door Axel is een voorbeeld wat er bij komt kijken om een scheg zelf in te bouwen.
zaterdag 25 juni 2011
Explorer en Romany opnieuw de beste!
De lezers van het internationaal toonaangevende Sea Kayaker Magazine hebben de Nigel Dennis Explorer opnieuw uitgeroepen tot Best Expedition Kayak en de Romany opnieuw tot Best Rough-Water Kayak. Deze keer viel de Romany tweemaal in de prijzen: nu ook als Best Day/Weekend Kayak.
De "Reader's Choice Award" wordt verleend na een vierjaarlijkse lezersenquete. In 2008 werden de Romany en Explorer ook al bekroond.
De "Reader's Choice Award" wordt verleend na een vierjaarlijkse lezersenquete. In 2008 werden de Romany en Explorer ook al bekroond.
Abonneren op:
Posts (Atom)